Parametre modelov

Postavte si vlastný vlak

Z čoho sú modely vyrobené?

V prvom rade je potrebné povedať, že sa jedná o funkčné modely, pre reálne použitie v exteriéri, na záhrade. Nie o tzv. vytrínové modely. Tomu je prispôsobená aj ich konštrukcia.

Modely sú principiálne navrhnuté ako stavebnice z plošných dielov, vyrezané technológiou LASER CUT. Materiál je preglejka a kartón. Madlá a zábradlia sú navrhnuté z tyčí kruhového prierezu (odporúčame mosadz) vhodných priemerov od 0,5 do 2 mm. Ložiská pre nápravy vagónov z mosadzných rúrok.

Diely, ako sú nápravy, spriahla, mosadzné tyče, celé motorové bloky pre lokomotívy, led diódy a iná elektronika sú polotovary iných výrobcov. Tie je potrebné zaobstarať zvlášť.

Keď máte zložené, môžete farbiť

Farbenie modelov

Po zostavení modelu je model farbený striekaním akrylovou farbou odolnou voči poveternostným vplyvom. Komu sa model páči v bez farebného náteru, môže použiť priehľadný lak. Dôležitá je odolnosť proti UV žiareniu.

Každý model vagóna aj lokomotívy je potrebné hmotnostne upraviť – dovážiť – pridaním dodatočného závažia. Preglejka je pomerne ľahký materiál.

Aké rozmery majú modely?

Mierka modelov

Mierka „G“, ako sa slangovo záhradné železnice nazývajú má pomerne „gumovú“ mierku – teda nie všetky modely jú majú rovnakú.

Na jednotnom rozchode 45 mm sa používajú modely úzkorozchodných vozidiel, ale aj normálne rozchodných vozidiel. Originálne modely od firmy LGB (aktuálne Märklin) reprezentujú hlavne slávnu „Bernina bahn“ s rozchodom 1000 mm. Preto sú zmenšované v mierke 1:22,5.

Pre záhradné železnice s rozchodom koľajníc 45 mm sa teda používajú vagóny a lokomotívy zmenšované v mierkach od 1:29 (americké modely) až po 1:22,5 mm. 

Aby vozidlá v trati vypadali proporčne približne rovnako, sú tu prezentované stavebnice vagónov a lokomotív, ktorých predloha jazdí po normálnom rozchode 1435 mm, zmenšované v mierke 1:26.

Všetko je ako má byť

Kompromisy pri tvorbe modelu

Pri konštrukcii modelov je potrebné robiť určité konštrukčné kompromisy. Aby boli modely funkčné a dokázali bezpečne jazdiť vo vonkajšom prostredí. Kompromisy vyplývajú hlavne z používaných polomerov oblúkov u záhradnej železnice, kde minimálny polomer má hodnotu 600 mm a kde sa napríklad aj u dvojnápravových vagónov vyžaduje natáčanie náprav.

Ďalším kompromisom môže byť maximálny rázvor náprav u viacnápravových podvozkov. To všetko spôsobuje, že niektoré rozmery, prevzaté a zmenšené v mierke zo skutočnej predlohy, sa nedajú verne dodržať a je nutné ich prispôsobiť funkčnosti.

Naše modely sú však 100% funkčné a použiteľné pre záhradné železnice s rozchodom koľají 45 mm.